Ghost of Tsushima – Recenzia

Je Ghost of Tsushima dôstojnou rozlúčkou s Playstation 4?

Piatok, 13. December 2013. Pamätám si na ten deň úplne presne. Ten deň som spravil jedno z najlepších rozhodnutí v mojom živote. Kúpil som si Playstation 4. Nechápte ma zle, nie som žiaden no-lifer, ktorý by celé dni trávil len s ovládačom v ruke a opálil sa maximálne zo žiarenia monitoru. Jednoducho len rád hrám hry.

Jedny z najlepších hier cez túto generáciu prinášala Sony. Tá svoju konzolu zásobovala obrovskou dávkou kvalitných titulov. Za zmienku stoja minimálne tituly ako Uncharted 4, Horizon Zero Dawn, God of War či The Last of Us Part 2. A keďže všetko má svoj koniec, čas sa kráti aj Playstationu 4. Totižto, už o tri dni vychádza posledná veľká AAA exkluzivita, Ghost of Tsushima a očakávania hráčov sú veľké. Avšak, podarilo sa ich štúdiu Sucker Punch naplniť a priniesť kvalitnú hru?

Ostrov posiaty príbehmi

Ako už názov napovedá, hra sa odohráva na ostrove Tsushima. Vy sa zhostíte samuraja Jina Shakai-a. Ten je priamym svedkom toho, ako sa odpor proti Mongolom mení na hotové jatky. Jin len zázrakom prežije a je jedným z posledných samurajov, ktorí sa snažia o odpor. Takto sa začína vaša cesta. Počas nej sa nebudete len snažiť vyštvať Mongolov z ostrova, no postupne sa budete meniť aj zo samuraja na Ducha (Ghost). Odtiaľ pochádza názov hry.

A viac vám o príbehu nepoviem. Aj keby som chcel, viaže ma prísne embargo. Každopádne, Tsushima ponúka obrovskú kopu zaujímavých príbehov a legiend. Tie sú v hre servírované veľmi pútavým spôsobom. Väčšinu z nich spoznáte len tak, pri rozhovore s bežnými ľudmi. Dám vám príklad. Idete si len tak po svete, keď tu zrazu zbadáte, ako mongolská hliadka prepadla sedliaka. Pomôžete mu a počas toho, ako ho oslobodzujete, vám porozpráva, že to nie je prvýkrát a že jeho dedina je pod neustálymi nájazdmi. Tak sa vyberiete do jeho dediny, oslobodíte ju a ľudia vás spoznávajú ako Ducha. Chcú sa vám odmeniť a tak vám povedia o Mníchovi, ktorý vie legendu o bájnom samurajovi a jeho zázračnom brnení. A tak sadáte na koňa a idete za mníchom, a tak ďalej...

Priznám sa vám, už je to dlho, čo ma nejaká open-world hra dokázala k sebe pripútať tak, ako Ghost of Tsushima. Obsahu je v hre obrovská kopa a neraz som sa pristihol, že sa moja cesta k príbehovej misií natiahla aj o dve hodiny. A to len preto, že ma niečo vo svete zaujalo a šiel som sa tam pozrieť.

Podarený súbojový systém

Podstatnú časť hry tvoria súboje. Bál som sa, že AI nepriateľov bude hlúpa. Teda, aspoň to nám ukázali gameplay zábery, ktoré sme mali možnosť vidieť pred vydaním. Moje obavy sa však nenaplnili. Súboje predstavujú výzvu hlavne na vyššej obtiažnosti. Musíte byť trpezlivý, nemôžete v nich zbrklo útočiť. Musíte sa kryť a počkať si na svoju príležitosť.

V hre nájdeme viacero typov nepriateľov. Niektorí majú meč, niektorí kopiju, iní okrem toho aj štít. Na každého protivníka platí trocha iný postoj. Postoje si odomykáte postupným prechádzaním hry a viete si medzi nimi ľubovoľne prepínať. Keď sa naučíte počas súbojov párovať útoky vašich protivníkov a ešte si k tomu aj zvoliť vhodný postoj, zrazu vám ani väčšia skupina protivníkov nebude robiť problémy. Súboje si budete priam užívať.

Obsahu je v hre obrovská kopa a neraz som sa pristihol, že sa moja cesta k príbehovej misií natiahla aj o dve hodiny. A to len preto, že ma niečo vo svete zaujalo a šiel som sa tam pozrieť.

Za plnenie úloh sa vám zvyšuje samurajská úroveň. Vďaka tomu získavate technické body, ktoré viete investovať do rozvoja postavy. Odomknúť si viete nové typy útokov, zvýšenie ich efektívnosti, či špeciálne pohyby pre každý z postojov. Špeciálna kategória, ktorú viete rozvíjať, je Duch.

Vďaka tomu sa Jin dostane k technikám súboja, ktoré nie sú pre samuraja typické. Jednou z nich je tiché zabitie odzadu. To viete vylepšiť napríklad tak, aby bolo ešte tichšie a rýchlejšie. Dostanete sa však aj k vrhacím nožom, vybuchujúcim či oslepujúcim granátom. Všetky tieto vychytávky vám pomáhajú ešte efektívnejšie bojovať proti Mongolom.

Každopádne, ak radšej bojujete z diaľky, vývojári vám dávajú aj túto možnosť. K dispozícii máte luk. Ten je však, hlavne zo začiatku, veľmi nepraktický, keďže jeho natiahnutie trvá celú večnosť. No ako si ho postupne vylepšujete, vie sa stať veľmi šikovným pomocníkom.

Body záujmu všade, kam sa obzriete

Šikovným pomocníkom je aj vánok, ktorý v Ghost of Tsushima slúži na navigáciu po svete. Dokonca aj ten si vylepšujete za technické body. Viete si odomknúť jeho rôzne režimy. Tie vás budú navigovať k bodom záujmu, ktorými je celá Tsushima pokrytá.

Nájdete tu rôzne kempy či osady, ktoré treba oslobodiť. Vďaka tomu sa vám odkryje časť mapy a zvýši samurajská úroveň. Po ostrove sú rozmiestnené horúce pramene. Ak sa v nich okúpete, zvýšite si tým zdravie na maximum. Môžete tu nájsť aj rôzne bambusové výzvy, za ktorých splnenie si zvýšite level odhodlania.

Obísť by ste nemali ani svätyne na vrcholkoch hôr. Ak sa pri nich pomodlíte, získavate rôzne amulety, ktoré vám tiež môžu zvýšiť zdravie či odolnosť. Avšak, dostať sa k týmto svätyniam nie je také jednoduché. Cesta k nim je v podstate jedna veľká environmentálna hádanka. Za tento nápad a jeho prevedenie musím vývojárov rozhodne pochváliť.

Samotné amulety umiestňujete na svoju katanu. Lenže na to, aby ste si mohli dať na zbraň amulet, potrebujete mať na nej odoknutý slot. A ten si odomknete tým, že sa budete chodiť modliť k oltárom. K tým vás privedie líška, takže ak jednu zbadáte, určite by ste ju mali nasledovať.

Perfektne vybalancovaný svet

Ako asi už z riadkov vyššie tušíte, v tejto hre je všetko tak nejak poprepletané. Nikto vás nenúti ostrov spoznávať. Úplne v pohode môžete robiť len príbehové misie. Avšak, okrádali by ste samého seba. Prišli by ste o tonu zaujímavého obsahu. Ak vám môžem dať radu - objavujte. Ostrov Tsushima je v hre prekrásny. Za každým bodom záujmu sa skrýva nejaká odmena.

Vývojári sa vo veľkom vyhrali s cut-scénami, ktoré vyzerajú naozaj parádne. Pri ich pozeraní som mal naozaj pocit, že sa pozerám na nejaký samurajský film.

A keď už budete objavovať, rozhodne preskúmavajte aj prostredie okolo vás. Všade sú porozhadzované zásoby, zbytky kože, kovy, bambus,... Za toto všetko si v hre môžete vylepšovať či už vaše zbrane alebo brnenie. Katana bude ešte ostrejšia a smrteľnejšia, luk pre zmenu rýchlejší a presnejší. A pri obrovskej presile nepriateľov oceníte, že vaše brnenie vydrží o niečo viac.

Vo svojej podstate je Ghost of Tsushima veľmi dobre vybalancovaná hra. Ak sa zameriate len na príbehové misie, budete mať technické body na vylepšenie vašich schopností. No čo z toho, ak budete mať najslabšiu zbraň a brnenie, čo vás neochráni. Preto svoju radu ešte raz zdôrazním. Objavujte a nechajte sa unášať svetom. Môžete tak nájsť kopu vecí a vylepšení, ktoré vám môžu pomôcť aj v príbehových misiách. Ak svet spoznávať nebudete, len sami sebe budete robiť hru zložitejšou.

Hardware vyžmýkaný na maximum

Vývojárom zo štúdia Sucker Punch sa podarilo z Playstation 4 vydolovať 110 percent výkonu. Hra vyzerá aj na základnom modely prekrásne. Svet je husto pokrytý vegetáciou, západy slnka prekrásne a výhľady na Tsushimu veľkolepé. Doprial by som vám ten pohľad, keď sa preháňate za mesačného svitu na koni cez pole plné kvetov. Je to dychberúci pohľad a až sa vám nechce veriť, že to zvláda konzola, ktorá má už takmer 7 rokov!

Navyše, všetko beží úplne plynulo. V hre som strávil obrovské množstvo času, no nezaznamenal som ani jeden prepad snímkovania. To isté môžem povedať o bugoch. Produkčná hodnota tejto hry je na neskutočne vysokej úrovni.

To isté platí aj o zvukovej stránke hry. Započúvať sa do tónov hry je čistá radosť. Hneď sa cítite, ako keby ste boli niekde v Japonsku. Pre úplnú dokonalosť si môžete zapnúť aj japonský dabing. Ak vás táto možnosť neláka, anglický dabing je veľmi kvalitný. Samozrejmosťou už tak-nejak sú české titulky. Aj o preklade môžem povedať, že sa vydaril.

Vývojári sa vo veľkom vyhrali s cut-scénami, ktoré vyzerajú naozaj parádne. Pri ich pozeraní som mal naozaj pocit, že sa pozerám na nejaký samurajský film.

Navyše, hra obsahuje aj špeciálny čierno-biely režim. Avšak, vývojári sa s ním vyhrali. Ponúka filmové zrnenie a imituje niektoré grafické artefakty, ktoré sme mohli vidieť na starých čiernobielych televízoroch. Spolu s japonským dabingom ide o perfektný zážitok, ktorý skvelo imituje dobové filmy.

No úprimne, nejako som mu na chuť neprišiel. Radšej som ostal pri farebnej verzií. V tej čierno-bielej sa mi to tak nejak všetko zlievalo dokopy a krása ostrova nevynikla.

Ak sa radi v hrách hráte na fotografov, Ghost of Tsushima je na niečo takéto priam stvorená. Nielenže ponúka prekrásne farebný svet, ale aj veľkú paletu druhov počasia. Samotný fotomód je taktiež preplnený rozličnými nastaveniami. Dokonca viete vytvárať aj akési "dynamické fotografie", kde je postava zamrznutá, no tráva či lístie sa hýbu ďalej.

Hru si môžete zakúpiť v češtine na oficiálnom obchode Playstation Store.

Recenzovaná verzia: Playstation 4

Ghost of Tsushima

Príbeh - 8/10

Obsah - 9/10

Grafika a technické spracovanie - 10/10

Súboje a možnosti vylepšenia - 9/10

9/10

Verdikt

Čo viac dodať, Ghost of Tsushima je skvelou open-world hrou, ktorá je plná obsahu. Zaujímavé príbehy, legendy, ale aj súbojový systém, ktorý ponúka obrovské množstvo vylepšení a možností. Ak vás hra zaujala, určite po nej siahnite. A ak nie, siahnuť by ste po nej mali aj tak. Je to perfektná bodka za spanilou jazdou, ktorou konzola Playstation 4 rozhodne bola.

Marek Jaroš

Mám 22 rokov a Gameware.eu je môj semestrálny projekt. A ak práve nehrám najnovšie pecky, tak ma nájdete na MatFyze kde študujem, alebo s mojou priateľkou Saši 🙂